Ralph Ings Bannell

  • Lidera o(s) grupo(s) a seguir

  • GEPFE – Grupo de Pesquisa em Filosofia e Educação

BA in philosophy at Stirling University. MA and D.Phil in Social and Political Thought at University of Sussex.

 

Position

Associate Professor

Currently Head of Department

 

Teaching:

Philosophy of education; philosophy of educational research.

 

Research:

Coordinator of the Research Group in Philosophy and Education (GEPFE).

Research interests are located in two areas of specialization:

  1. Rationality and cognition, especially theories of the sociality of reason and embodied theories of mind and cognition, and associated philosophies of learning;
  2. Political philosophy and its implications for education, especially the limits of liberalism, theories of citizenship and the political economy of educational policy.

 

Also interested in the philosophy of educational research

 

Current research project:

2016 – The Aesthetics of understanding and educational experience

 

Past projects:

 2008-2011: Education for Citizenship: the limits of liberalism.

 2012-2015: Education as the practice of reason: rationality, language and the body.

 

Recent publications:

  • Bannell, R.I. (2017) Gomes, L.R., Gallo, S. & Pagni, P.A. (Orgs) Filosofia da Educação: entre a formação de educadores e a qualificação profissional. (Philosophy of Education: between the education of educators and professional qualification) São Paulo: Cortez,
  • Bannell,R.I. (2017) A double-edged sword/ uma faca de dois gumes In Ferreira, G.M. dos Santos, Rosado, L.A da Silva, Carvalho, J de Sá (Orgs) Educação e Tecnologia: Abordagens Críticas/ Education and Technology: Critical Approaches. Rio de Janeiro: Universidade Estácio de Sá.
  • Bannell, R.I.(2017) Having the World in View Means Feeling it: the Aesthetics of Understanding. In. Strand, T., Smith, R., Pirrie, A., Gregoriou, Z. & papestephanou, M. (Eds) Philosophy as Interplay and Dialogue: viewing lanscapes within philosophy of education. Münster: LIT Verlag.
  • Bannell, R.I. (2016) Duarte, R., Carvalho, C., Pischetola, M., Marafon, G., & Campos, G. H. B. de. Educação no Século XXI: Cognição, Tecnologias e Aprendizagens (Education in the XXIst century: Cognition, Technologies and Learning) Petrópolis: Vozes/ PUC-Rio.
  • Bannell, R.I. (2016) Aprendendo a pensar e a Estética do Entendimento (Learning to Think and the Aesthetics of Understanding). In Pagni, P., Gallo, S., & (Orgs) Filosofia da Educação como Práxis Humana. São Paulo: Cortez.
  • Bannell, R.I. (2016) Senso e Sensibilidade: Corpo, Estética e Significado (Sense and Sensibility: The body, aesthetics and meaning) In Georgen, P., Bombassaro, L. C., Rajobac, R. (Orgs.) Experiência Formativa e Reflexão. Caxias do Sul: EDUCS.
  • Bannell, R.I. (2015) Razão e Educação Política: Crítica de um Fragmento da Ideologia Liberal. In Educação em Foco, v.20 pp 195-229.
  • Bannell, R.I. (2015) Razão Prática, Ética e Educação. In Educação e Cultura Contemporânea, v. 12 pp. 84-102.
  • Bannell, R.I. (2015) Democracia, Estado e Educação frente ao Capital em Dewey e Habermas. In Lima, C.M. (Org) Representação, Democracia e Controle Social. Rio de Janeiro: Salute.
  • Bannell, R.I. (2014) O Estado, a democracia e a Educação. Ou, o buraco é muito mais embaixo. (The State, democracy and education. Or, it’s much worse than you think) In A Escola e o Mundo do Aluno. Estudos sobre a Construção Social do Aluno e o Papel Institucional da Escola. Ed. M.B. Burgos. Rio de Janeiro: Garamond.
  • Bannell, R.I. (2014) Linguagem e Aprendizagem em Habermas e McDowell. (Language and learning in Habermas and McDowell) In Filosofia e Educação: Interfaces. Eds. C. M.C. Gottshalk et al. São Paulo: Képos.
  • Bannell, R.I. (2013). Habermas e a Educação. (Habermas and Education) Belo Horizonte: Autêntica. 2a edição.
  • Bannell, R.I. (2013) Estado, Democracia e Educação. In Rodrigues, L. (Org) Educação Escolar no Século XXI. Juiz de Fora: EDUFJF.
  • Bannell, R.I. (2013) Interview with Vera Candau. In Journal of Social Science Education. V. 12. Pp 68-71.
  • Bannell, R.I. (2012). The Practice of Reason: rationality, language and social ontology. In Educação e Filosofia, v. 26: 73-114.